Pagina's

donderdag 5 december 2013

Mijn weekend in Rome !

Hallo allemaal,
Afgelopen donderdag is mijn moeder 50 geworden en daarom gingen we als verassing 2 dagen naar Rome ! We zijn al heel vaak in Italie geweest maar Rome hadden we nog nooit gezien en de stad stond bovenaan ons lijstje. Ook wilden we niet wachten tot de kerstvakantie omdat de kans op slecht weer dan heel groot is. Maar goed, het was een geweldig weekend en dat wilde ik graag met jullie delen !






We begonnen de twee dagen met een fietstocht door de stad. Iets wat we normaal eigenlijk nooit doen maar het leek ons leuk om het toch een keer te proberen. Als eerste kwamen we langs dit monument. Ik weet eigenlijk niet hoe het heette, wij noemen het gewoon het monument. Het is een ontzettend groot gebouw op een van de grootste pleinen in Rome. Dit vond ik echt supermooi ! En het gekke en ook wel bizarre is dat het gebouw eigenlijk nergens voor gebruikt wordt !


Tijdens de fietstocht kwamen we ook langs de Trevi fontein. Dit is de beroemdste fontein in Rome en het is echt reusachtig want in het echt is het nog 3 breder dan je hier op de foto kunt zien. Ook is er een door de jaren heen een mythe ontstaan over deze fontein. Als je rechtshandig bent is het de bedoeling dat je met je rug naar de fontein gaat staan en met je rechterhand een muntje over je linkerschouder in de fontein gooit. Gooi je een muntje dan betekent het dat je zeker nog een terugkomt in Rome, gooi je er twee wordt er gezegd dat je verliefd wordt Rome en drie muntjes betekenen een huwelijk of een scheiding. Ik heb er één muntje ingegooid want ik wil zeker nog een keer terug naar deze stad !


Tijdens de fietstocht hebben we nog veel meer gezien maar de twee dingen hierboven vond ik toch wel het meest bijzonder ! 's Middags zijn we nog naar het Colloseum geweest, echt iets wat je niet kunt missen als je in Rome bent. Maar als ik eerlijk ben vond ik het eigenlijk een beetje tegenvallen. Het is echt heel mooi maar er is gewoon niet meer zo veel van over en langer dan een uur hebben we er niet rondgelopen omdat er gewoon niet zo heel veel te zien is. Maar het is een prachtig gebouw en uiteindelijk ben ik toch blij dat ik er geweest ben. 


Op de tweede dag hebben we ook nog heel veel dingen gedaan maar om jullie een heeeele lange blogpost te besparen zal ik maar een paar dingen laten zien. 's Ochtends ontdekten we dat je naar het dak van het monument op de eerste foto kon. Dat wilden we natuurlijk zien en dit is het uitzicht dat je van de voorkant had. Ik vind het echt prachtig ! De grote straat in het midden is een hele lange winkelstraat waar we ook nog even geweest zijn. Verder vind ik het heel raar dat er bijvoorbeeld links achterin een heel groot en mooi gebouw staat, maar omdat er zoveel van zijn in Rome valt het eigenlijk helemaal niet meer op. Je had het niet gezien he ? ;)


's Middags gingen we naar de St. Pieter. Hier woont de paus en houdt hij iedere zondagmiddag een mis. De kerk is reusachtig en het is nóg mooier en groter dan al het andere wat we tot dan toe gezien hadden. 


Als laatste nog een plaatje van het uitzicht dat je had als je op de koepel van de St. Pieter stond. Het plein dat je ziet is ook het plein dat je altijd op tv ziet als de paus een toespraak geeft. En kijk alleen al de zuilengalerijen langs de rand van het plein ! 

Ondanks dat ik nog een beetje ziekjes was heb ik echt twee topdagen gehad in Rome ! Ik vind het een ontzettend mooie stad en op iedere hoek van de straten staat wel iets moois. Hier wil ik zeker nog een keer terug ! Ben jij wel eens in Rome geweest of wil je er nog naartoe ?

Veel liefs, Danique

1 opmerking: